Kundeservice og support

Velg supportportalen for din tjeneste.

Vanlige spørsmål

Hvordan invitere nye brukere og overføre et smarthus til en ny eier?

Sensio lar deg som bruker ha full kontroll på hvem som har tilgang til ditt system. Med samme bruker kan du ha tilgang til flere prosjekter. Brukerne du inviterer kan ha ulike tilganger til de forskjellige sonene i ditt system. Dette kan være praktisk om du har en leieboer, barna skal få styre sitt rom, svigermor kommer på besøk og skal ha en redusert tilgang.

Det er to måter å invitere nye brukere til ditt prosjekt.

Fra appen Sensio Smarthus eller fra websiden https://unity.sensio.no

Fra appen:

Når man sender en invitasjon til en bruker, så får vedkommende en invitasjon pr epost. Nye brukere må gjennom en registreringsprosess, mens brukere som allerede ligger registrert i databasen får kun en invitasjon som de må akseptere for å få tilgang. MERK at alle brukere som inviteres fra appen vil kun få brukerrettigheter og vil med det ikke kunne invitere flere. Skal det gjøres et eierskifte eller invitere flere administratorer (som kan sende invitasjoner og se status på utstyr) så må det gjøres fra websiden.

Fra webside:

Når sender en invitasjon til en bruker, så får vedkommende en invitasjon pr epost. Nye brukere må gjennom en registreringsprosess, mens brukere som allerede ligger registrert i databasen får kun en invitasjon som de må akseptere for å få tilgang. Har du sendt en invitasjon til ny eier så mister du tilgang etter at ny eier har godtatt invitasjonen.

Hva betyr sikkerhetsmodus?

For at varmestyringen skal fungere så er Sensio kontrolleren avhengig av å jevnlig motta temperatur oppdateringer. Etter 5 timer så vil det bli sendt ut en melding (krever aktivt abonnement og verifisert nummer/epost) om at varmestyringen antageligvis ikke fungerer slik den er tiltenkt.

Et rom kan kun gå inn i sikkerhetsmodus klokken 07:00 eller 19:00, om et rom gjør det så betyr det Sensio kontrolleren ikke har mottatt en eneste temperaturmelding siden forrige sjekk. Det vil si at om et rom går i sikkerhetsmodus klokken 19:00 så har det ikke kommet noen temperaturmeldinger siden klokken 07:00. Med andre ord så har det gått en plass mellom 12 og 23timer og 59min siden siste temperatur melding kom til kontrolleren.

Når et rom er i sikkerhetsmodus så betyr det at rommet ikke lengre reguleres av temperaturen, i istedenfor så skrus varmen av og på i intervaller. Disse intervallene velges fra xSetup (elektriker), men er standard på i 10 min og av i 50 min, det betyr at på sommeren så kan det bli veldig varmt, mens på vinteren så unngås det at noe fryser. Blir det foretatt en opplasting i xSetup (Elektrikeren gjør endringer i prosjektet) så forventes det at feilen er rettet og derfor blir sikkerhetsmodus avbrutt. Det vil eventuelt gå nye 12 til 23 timer og 59 min før rommet går i sikkerhetsmodus om feilen ikke er rettet.

Typiske årsaker til at et rom går i sikkerhetsmodus kan være:

  • Termostaten sender ikke syklisk sin temperatur. Ved veldig stabil temperatur så sender den ingenting og rommet kan med det gå i sikkerhetsmodus
  • Termostaten er tom for batteri
  • Det er ikke lest inn mottakskvalitet slik at termostaten ikke vet hvordan den kan få sendt kontrolleren sin melding om den ikke når den direkte. (Dette kan fungere periodevis, da den akkurat klarer å fange opp noen)
  • Termostaten er ikke satt opp til å sende temperaturverdi. Sender den sjalte kommandoer så forstår ikke kontrolleren det.
  • En aktuator som er satt opp til å rute signalet er strømløs/med feil, slik at termostaten ikke får sendt sin melding til kontrolleren

NB! ved justering av sikkerhetsmodus intervallet så tenk på at vannbåren varme fort trenger 5 min bare for å åpne ventilen før det begynner å gå varme i det heletatt. Det vil derfor være nødvendig med lengre på interval på vannbåren varme i forhold til elektrisk varme.

Hvordan kan jeg styre huset mitt med Google Home?

Vi har fullført arbeidet med å integrere Sensio Smarthus med Google Home, men avventer endelig godkjennelse fra Google før dette blir tilgjengelig på markedet. Forhåpentligvis er dette en smidig prosess. Vi holder dere oppdatert! 

Du kan enkelt knytte Sensio Smarthus med Google sin assistent, og bruke stemmen til å styre din bolig. Assistenten ble for kort tid tilbake lansert i norsk språkdrakt, slik at du kan bruke norske kommandoer for å justere lysstyrken, aktivere en husmodus eller regulere temperaturen i rommet. Enklere blir det ikke!

Å knytte de to tjenestene sammen er veldig enkelt. Åpne Google Home-appen og legg til en Konfigurert enhet.

Velg deretter Sensio Smarthus fra listen over tjenester.
Tips! Ved å søke etter Sensio så slipper du å scrolle så langt ned.

Deretter logger du inn med din Sensio Smarthus-bruker tilsvarende når du logger inn via appen direkte. Et statusvindu fra Google med beskjeden «Accounts are now linked» forteller at tilknytningen er fullkommen, og enhetene fra Sensio Smarthus skal automatisk være lagt inn i Google Home-appen. Et viktig steg gjenstår før du kan bruke stemmen til å styre boligen – spør Google om å oppdatere enhetene dine: «Hei Google. Oppdater mine enheter.»

Stemmestyring er tilgjengelig enten ved bruk av mobilen eller Google sine smarthøyttalere. Høyttalerne finnes i tre utgaver (Home, Home Mini og Home Max) som alle tilbyr samme stemmestyring. Forskjellen ligger i selve høyttaleren og kvaliteten på avspilling av lyd.

support ikon

Andre henvendelser?

Ring vårt sentralbord på 23 21 00 00. Fakturahenvendelser kan sendes til faktura@sensio.no.